TV-advocaat 02-05-2024

Onlangs is de Verordening op de publiciteit voor advocaten ingetrokken. Deze verordening regelde de wijze waarop advocaten reclame voor zichzelf konden maken. Volgens het College van Afgevaardigden is de gedetailleerde regelgeving niet meer van deze tijd. Maar in hoeverre maken advocaten reclame voor zich zelf?

Advocaten zweren bij mond-op-mond reclame. Toch moet er naast deze vorm van reclame, het hebben van een website en het adverteren in een huis-aan-huisblad meer mogelijk zijn Dit was ook waar ik aan dacht toen een productiemaatschappij mij voorstelde om een aantal maanden een keer per week een juridische rubriek te verzorgen op een Turkse zender die via een schotelantenne of een speciaal kabelpakket ook in Nederland is te ontvangen. Ik mocht zelf de onderwerpen uitkiezen. Handelsrecht met Nederland en Turkije is voor ons kantoor een nichemarkt. Bovendien staan wij veel Turkstalige cliënten bij. Het was voor mij dan ook niet meer dan logisch dat ik ja zei. Ik had geen idee wat ik kon verwachten. Zou mijn praktijk worden overspoeld door nieuwe cliënten, hoeveel mensen zouden naar het programma kijken, en hoe kom ik over, waren de vragen die mij bezig hielden.

Inmiddels ben ik sinds circa 2,5 maanden in de lucht. Ik heb nog een maand te gaan. De onderwerpen variëren van hoe te handelen bij een verkeersongeval tot bedrijfseconomische ontslagen. De reacties zijn tot nu toe overwegend positief en een aantal nieuwe cliënten heeft zich reeds gemeld. Of deze uitzendingen een additionele bijdrage zullen leveren aan mijn praktijk, zal de tijd moeten uitmaken. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik het hartstikke leuk vind.

« Terug naar overzicht