De nieuwe Heineken, de Nieuwe Philips 25-04-2024

Het aantal allochtone ondernemers, welke ik hierna verder zal aanduiden als de “nieuwe ondernemers”, is de laatste jaren flink toegenomen. Deze generatie nieuwe ondernemers ontstond midden jaren 90 en is vooral na 2000 goed tot bloei gekomen. In 2004 waren er in totaal circa 58.000 nieuwe ondernemers (cijfers na deze datum heb ik niet kunnen achterhalen). Ten opzichte van 1994 is dit een stijging van ruim 180%. In 2005 hadden 9.6 % van de Nederlanders een eigen onderneming ten opzichte van 4.2 % van de nieuwe Nederlanders. Dit betekent dat een enorme groei potentie aanwezig is bij de nieuwe ondernemers. In de toekomst zal naar verwachting zelfs meer dan de helft van de ondernemers in de vier grote steden uit deze nieuwe ondernemers bestaan.

Deze groeicijfers hebben echter ook een keerzijde. Uit onderzoek blijkt dat het uitvalpercentage onder deze ondernemers ten opzichte van de autochtone ondernemers circa 100% hoger is. Ik was dan ook meer dan geïnteresseerd toen ik werd gevraagd om aan een discussie panel deel te nemen met de uitdagende titel de “Nieuwe ondernemers zijn succesvoller in crisistijden”. Het discussiepanel was onderdeel van een conferentie die door de Dutch Dream Foundation op 2 maart 2010 werd georganiseerd (de “Dutch dream” is de Nederlandse versie van de “American dream”). De conferentie ging over de speciale rol van de nieuwe Nederlanders in de Nederlandse economie. Nieuwe ondernemers, dus ondernemers met hun wortels in andere culturen, zouden ondernemen met net iets meer passie. Ze zouden visie en overtuiging hebben. Tijdens deze conferentie werden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek dat onder 1000 nieuwe ondernemers werd gehouden. De geïnteresseerden verwijs ik naar de website www.dutchdreamfoundation.nlwaar de onderzoeksresultaten kunnen worden gedownload.

Ik was niet verbaasd dat de meerderheid van de ondervraagde ondernemers het niet eens is met de stelling dat de nieuwe ondernemers succesvoller zijn tijdens een crisis. Crisis treft immers iedereen, afkomst maakt niet uit. Sterker nog, ze zijn kwetsbaarder, omdat zij minder goed voorbereid zijn op een crisis. Ook dit was oud nieuws voor mij. Uit onderzoek blijkt immers dat het hoge uitvalpercentage bij deze groepondernemers mede wordt veroorzaakt door gebrekkige kennis van de Nederlandse taal en de wet- en regelgeving. Wat ik wel opvallend vond was dat 64% van de hoog opgeleide nieuwe ondernemers wel van mening was dat zij succesvoller zijn in een crisistijd. Een verklaring hiervoor is dat deze hoog opgeleide ondernemers het beste van twee culturen in zich hebben verenigd. Ze beschikken over een dubbel arsenaal van (zakelijke) netwerken. Zij spreken de taal en zijn goed geïnformeerd over de wet- en regelgeving. Ze gaan tegen de stroom in, omdat ze al veel weerstanden hebben overwonnen.

Kortom; ooit komt er een dag dat de nieuwe Heineken, de nieuwe Philips een nieuwe Nederlander zal zijn.

« Terug naar overzicht